h1

Campen i Värmland

april 23, 2010

I tisdags åkte jag och Mocca iväg till Ransbergs herrgård, i närheten av Munkfors, för att vara med på LRK Värmlands labradorcamp. Vi samåkte med Katarina och Speys, den senare utlånad av Anita eftersom Alliz tyvärr har brutit av en klo. Väderprognosen var riktigt usel så packningen bestod till stor del av riktigt varma, regn- och vindtäta kläder. Men det blev faktiskt betydligt bättre väder än befarat, till glädje för både två- och fyrbenta. 🙂 Rejält blåsigt och ganska kyligt visserligen, men en hel del sol fick vi också.

Vi var två grupper, en nkl/ökl och en ökl/ekl. Mocca och jag ingick i den senare. Engelsmannen Guy Bennett som skulle ha varit instruktör en av dagarna, drabbades som så många andra av den isländska vulkanförbannelsen och lyckades tyvärr inte ta sig till Sverige. Thomas Söderström ryckte in i hans ställe med kort varsel och var instruktör tillsammans med Jens Palmqvist.

Mocca och jag hade två roliga och givande träningsdagar med bitvis riktigt kluriga övningar. Att träna i en ökl/ekl-grupp innebär förstås att en del övningar ligger på gränsen till vad vi klarar av, men vi hängde faktiskt med riktigt bra och fick lite stöttning när det behövdes. Roligt och utvecklande! En del av övningarna hoppas jag kunna jobba vidare med här hemma, både själv och med träningskompisarna.

Har lagt in lite bilder i galleriet. Tack Ingela och LRK Värmland för att vi fick vara med! Och tack Thomas, Jens och alla deltagare för ett par jättetrevliga dagar!

10 kommentarer

  1. Kul att träna så där på gränsen, det är då man utvecklas (får ju inte bli en alltför stor utmaning, förstås). Fina bilder också. Den fina fickpluntan var ju lite Extra. 😉


    • Ja, en av fördelarna med att träna för instruktör är ju just att man kan tänja gränserna lite och få hjälp att lyckas. Jätteroligt! Fickpluntan är fin och Extra i flytande form går inte av för hackor, liksom sin fyrbenta namne. 🙂


  2. Hoppas ni haft det alldeles extra bra. Kul att se alla olika skjut stilar som finns. Thomas verkar ta i ända från marken. Birgitta liksom slängde iväg apporten som om det var hon som var själva apportkastaren. Själv kör jag med rådjur framför strålkastar-looken. Skulle behöva en sån bössa som Anita har 🙂 Ha det gott/Maria


    • Haha! 🙂 Ja, det finns nog lika många stilar som det finns skyttar. Jag skulle också vilja ha en likadan bössa som Anita, mest för att slippa rekylen. Jag tycker det är rätt slitsamt i längden att skjuta med apportkastare.

      Må gott!


  3. Synd med den försvunna instruktören, men det verkar ju ha varit lyckat ändå. Tur att ni hade bättre väder än vad vi hade här!


    • Ja, det var jättetråkigt att Guy inte kunde komma, men jag hoppas det blir en ny chans nästa år. Han är verkligen superbra! Men vi hade som sagt rätt okej väder och träningen var riktigt bra. Jag har lärt mig en hel del nytt, fått många bra tips och går nu och klurar lite på hur jag ska lägga upp träningen för Mocca framöver. Men de närmaste dagarna får hon lite välförtjänt semester.

      Ha en bra helg!


  4. Roligt att se så duktiga hundar 🙂 Tyckte Mocca skötte sig alldeles utmärkt i ökl/elit gruppen! En fördel av att inte gå med hund är ju att man hinner se alla andra 🙂


    • Tack Ann-Sofi! Ja, visst är det jättebra och givande att gå utan hund ibland. Man lär sig massor! 🙂

      Ha det bra!


  5. Hittade hit av en slump, jättefina hundar! Har själv en labbe men tränar inte lika mycket som du! Kul att läsa om er varjefall!


    • Tack Cilla! Kul att du gillar bloggen.

      Åsa



Lämna en kommentar